Het kan vijf jaar geleden de schijn hebben gehad, dat Camaron Marvel Ochs, kortweg Cam genaamd, uit het niets kwam. Van 0 tot 100 in een recordtempo met haar album “Untamed”, dat zowel in de country- als in de amerikaanse pop-charts top-klasseringen bereikte. A star was born. Maar, stond niet op uit het niets en had geen erg lange carrière. Integendeel. Op de eerste plaats flopte haar in 2010 uitgekomen debuut-album “Heartforward” volledig en op de tweede plaats verdiende de uit Huntington Beach, Californië, afkomstige artieste haar geld op de klassieke manier: als schrijfster van songs voor bijv. Miley Cyrus en Sam Smith.
“Untamed” veranderde natuurlijk alles voor de blonde zangeres. Het met goud bekroonde top-album leverde enige single-hits op en opende de deur voor haar naar het country-establishment. Met in haar kielzog: Grammy-nominaties, cover-stories, optredens in de belangrijkste tv-shows en tournees met pop-grootheden als Tim McGraw en Faith Hill (“Soul2Soul Tour”) en Harry Styles. Dat Cam zich de laatste tijd wat vreemd gedroeg, lag niet alleen aan het virus: de zangeres is eind 2019 moeder van een dochter geworden. Niet zelden leveren deze emotionele gebeurtenissen ook een artistieke verandering op. Ook bij Cam? “The Otherside” geeft het antwoord.
En dat moet zijn: ja en nee. Aan de ene kant blijft de 35-jarige trouw en brengt opnieuw country-pop van het hoogste niveau. Aan de andere kant toont de geweldige zangeres zich volwassener, misschien ook wat serieuzer, maar zeker gelukkiger en bovendien veelzijdiger. Het resultaat is een album, dat haar fans zeker tevreden zal stellen en haar tegelijkertijd meer luisteraars zal opleveren.
De opmaat wordt geleverd met “Redwood Tree”, een aardige, meer rustige country-pop-song, met de nadruk op country. Akoestische instrumenten en de ritmische verschillen accentueren de pauzes tussendoor en natuurlijk haar flexibele stem, die bij de pure country net zo overtuigt als in de pop. In de ode aan deze redwood-boomreuzen uit Californië onderstreept Cam niet zonder reden, dat ze Patsy Cline tot haar grootste invloed rekent met country-vocals uit de oude school. Een klassieke zangstijl, die nooit uit de mode zal geraken.
Dit idee vat ze ook op bij de track “Classic”. In de samen met Jack Antonoff (The Chicks, Taylor Swift) geschreven en in de legendarische New Yorker “Electric Ladyland”-studio opgenomen track, zingt ze over tijdloze kwaliteit. Over de onverwoestbare mijlpalen, de film-iconen, de cultuur, de designs en creëert daarmee zelfs een soort kleine klassieker. Want de titel straalt een hoop akoestische endorfine (op morfine lijkende stof, die in de hersenen wordt aangemaakt) uit en wekt als een drie minuten durende massage van de ziel. Wie na dit zanggenot geen goede zin heeft, moet z.s.m. naar de oorarts. “He makes music fun”, zegt Cam opgetogen over haar songwriter en producer Antonoff. Dat is bewonderenswaardig van haar, maar slechts de halve waarheid, want zonder de onweerstaanbare zang van Cam zouden zelfs de beste harmonie-en tekstideeën op niets uitlopen.
Een wat ander verhaal vertelt de titeltrack . “The Otherside” is tenslotte een song-erfenis van Tim Bergling, beter bekend als Avicii. De in 2018 overleden DJ en songwriter kwam kort voor zijn dood naar Nashville om met wat songwriters van deze stad te schrijven, waaronder met Cam. De songwriting-session was voor haar, zoals ze zegt “een speciale ervaring”. Avicii zou artistiek ‘zijn ding’ hebben doorgetrokken, zonder zich iets aan te trekken van de gevoelens van andere schrijvers. Toen ze echter het resultaat kreeg te horen, was ze verkocht en wist, dat ze deze song wilde hebben. Maar ook: dat haar interpretatie van de erfenis van Avicii een last is, een verantwoordelijkheid, die je als artieste moet nemen. “Ik wilde dit muzikale genie recht aandoen”, zei ze in een interview en dat lukt haar.
Bedachtzaam toont de jonge moeder zich ook in de ‘gedragen’ ballade “Till There’s Nothing Left”. Hierbij gaat het over verliefdheid en de vergankelijkheid daarvan, over ervaringen en herinneringen. Een mooie song met inhoud en emotioneel een altijd geloofwaardige song. Sterke prestatie! Dat gaat ook op voor het geheel in vintage-look gehouden “Diane”. Na een a capella-intro presenteert de 3½ minuut durende track klasse-akoestische gitaren, een huppelende Bo-Diddley-groove en (het puntje op de i) hooklines van Fleetwood Mac.
Meer popachtig is daarentegen “Changes”. Geen wonder, want dit nummer is per slot van rekening geschreven door Harry Styles, misschien wel één van de meest getalenteerde songwriters van de jonge garde. Gemakkelijk lukt het de componist tegelijkertijd aanstekelijke en originele harmonieën te creëren en daarmee een song, die op het lijf van Cam is geschreven. Dat kun je natuurlijk ook zeggen van de langzame in ¾ maat uitgevoerde folk-blues-song “Forgetting You”. Hoe ze hier speelt met het tempo, de song soms stuwt, soms remt, hoe ze kort maar vol effect haar kopstem inzet bij het refrein en de ballade over de vergetelheid vertelt, bewijst ze haar totale klasse.
Samengevat: de persoonlijke veranderingen hebben Cam hoorbaar goed gedaan. Met “The Otherside” kan ze haar voorgaande hit “Untamed” zeker overtreffen. Eersteklas country-pop, veelzijdig en meesterlijk geïnterpreteerd.
Tracklist:
1. Redwood Tree
2. The Otherside
3. Classic
4. Forgetting You
5.Like A Movie
6. Changes
7. Till There’s Nothing Left
8. What Goodbye Means
9. Diane
10. Happier For You
11. Girl Like Me
Cam : “The Otherside”
Label: Triple Tigers/RCA Nashville
Release datum: 30 oktober 2020