Zin in country music? Dus die zonder ‘scheurende’ gitaren, hip hop-beats of country blabla? Doe het doek maar open voor William Michael Morgan! De naam alleen al klinkt als gedegen kwaliteit. Met nauwelijks 23 jaar is de nieuwkomer in korte tijd de meest besproken neo-traditionalist van Nashville in de laatste jaren. Nu is met “Vinyl” eindelijk de eerste LP van de zanger verkrijgbaar. In maart van dit jaar bracht hij reeds een EP uit met een gedeelte van de op dit album staande tracks.
William Michael Morgan: wie niet regelmatig naar de amerikaanse country-radio luistert, kent de jongeman misschien niet eens. Daarom hierbij een streven de man uit Vicksburg, Mississippi vocaal te introduceren. En met de proclamatie van het resultaat zou de interesse van een groot deel van de traditioneel ingestelde lezers wel eens gewekt kunnen zijn. Want Morgan doet op dit album vocaal denken aan grote jongens als Chris Young en Blake Shelton. Dan is er nog een fenomeen als Joe Nichols en zeker nog één of meerdere zangers, die hier worden vergeten en waarbij hij met zijn mooie baritonstem associaties zou kunnen oproepen.
De muzikale indeling is nog makkelijker. Nostalgie-country uit de ’90-er jaren met als trefwoord: George Strait. Alles duidelijk? De neo-traditionalist vertolkt dit op zijn elf tracks bevattende debuut-album. Consequent en zonder ook maar eenmaal uit het spoor te geraken en hij laat zich nergens voorzien een hoeveelheid beats of strijkers. Waarom? Omdat Morgan dat helemaal niet nodig heeft. Deze muziek is ook zonder kunstmatige extra’s gewoon goed.
De eerste als single uitgebrachte song op “Vinyl”, is de ballade “I Met A Girl”, die wat tijd nodig had om een hit te worden, maar inmiddels zijn er zo’n 200.000 van verkocht. De beloning: plaats 3 in de Airplay-Charts en een plaats in de top 10 van de Bilboard Hot Country Song Charts. De song over een meisje, dat het hart van de vertolker heeft gestolen, is pure country. Mooi gezongen en gegarneerd met de pedal steel van Paul Franklin. De hit werd overigens geschreven door Sam Hunt, Trevor Rosen en Shane McAnally. Overbodig wellicht is de vermelding dat de song (en niet alleen deze) perfect zou passen in het repertoire van George Strait.
Zelfs nog wat mooier is de titeltrack “Vinyl” uigevallen. Hier is nog een pluspunt voor de romantiek, want als William Michael Morgan erover zingt, dat zijn geliefde heel bijzonder en uniek is, geloof je dat domweg. Een schitterende liefdesverklaring, vooral voor alle liefhebbers van dit genre, die oud genoeg zijn om te weten wat een grammofoonplaat is.
Nog een indrukwekkend ballade-hoogtepunt brengt Morgan met “Lonesomeville”. Bij dit nummer worden herinneringen uit het in 2002 door Joe Nichols uitgebrachte “Brokenheartsville” opgehaald. “Lonesomeville” komt met de sound van pedal steel en de tedere fiddle van Aubrey Haynie nog wat droeviger en intenser over. De eersteklas gezongen ballade is één van de twee nummers op dit album waarbij Morgan als co-auteur betrokken was.
De beschermeling van Scott Hendricks, vice-president bij Warner Bros. Records, die “Vinyl” samen met Jimmy Ritchey heeft geproduceerd, kan natuurlijk ook wat meer gas geven. De opener “People Like Me” is, ultra conservatief gezien, bijna wat brutaal, maar in wekelijkheid gewoon een heerlijk ontspannen country-nummer. Buitengewoon hitgevoelig is ook de nieuwe single “Missing”, waarvan het refrein, nadat je dit gehoord hebt, niet meer uit je hoofd verdwijnt.
Samengevat: met het uitkomen van “Vinyl” gaat voor de nieuwkomer een hartenwens in vervulling en daarbij staat hij zeker niet alleen. Dit debuut-album is een ‘must’ voor iedereen, die zijn of haar hart in de ’90-er jaren aan country music heeft verloren of die door artiesten als Easton Corbin pas later heeft ontdekt.
Tracklist:
1. People Like Me
2. Vinyl
3. Missing
4. I Met A Girl
5. Spent It All On You
6. Beer Drinker
7. I Know Who He Is
8. Cheap Cologne
9. Somethin´To Drink About
10. Lonesomeville
11. Back Seat Driver
William Michael Morgan: “Vinyl”
Label : Warner Bros.Nashville
Release datum : 30 september 2016