Al meer dan de helft van zijn leven heeft singer/songwriter/mandolinist Ashby Frank het te druk gehad om tijd te vinden voor het maken van een vervolg op zijn debuutalbum uit 1999. Het zou dus geen verrassing moeten zijn dat “Leaving Is Believing” dat nu uit is, een artiest onthult wiens album uiteindelijk tot de sterkste releases van het jaar behoort.
“Leaving Is Believing” fungeert inderdaad bijna als een muzikale legpuzzel, waarbij aspecten van Franks muzikale identiteit die in verschillende contexten en omstandigheden in zijn carrière zijn getoond, worden samengevoegd tot één multidimensionaal portret. Degenen die hem kennen als schrijver van hits voor artiesten als Junior Sisk, Dale Ann Bradley, Lindley Creek en meer zullen enthousiast zijn om te horen dat hij een ervaren, expressieve zanger is; degenen die hem kennen van zijn werk met het genrebrekende Mountain Heart zullen een muzikant vinden die op zijn gemak is met het vocabulaire van traditionele bluegrass, terwijl degenen die hem hebben gezien met Jerry Douglas’ Earls of Leicester zullen worden voorgesteld aan een artiest met affiniteit voor diepe moderne country; en degenen die hebben gegrinnikt om de hillbilly-humor van de Darrell Brothers zullen versteld staan van zijn elegante, scherpe mandolinespel.